متن خطبه های نماز جمعه ۴ شهریورماه ۱۴۰۱ به امامت حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن زاده

متن خطبه های نماز جمعه ۴ شهریورماه ۱۴۰۱ به امامت حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن زاده

متن خطبه های نماز جمعه ۴ شهریورماه ۱۴۰۱ به امامت حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن زاده
چکیده:

امام جمعه کیش : آمریکا در مذاکرات هسته ای مقابل مواضع و تدابیر ایران دچار سردرگمی و استیصال شده است.

 

خطبه های ۴ شهریور ماه ۱۴۰۱ به امامت حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن زاده

 

خطبه اول:

در آغاز سخن اول خودم و بعد همه شما برادران و خواهران نمازگزار را به رعایت تقوای الهی دعوت و سفارش می‌کنم.

موضوع بحث ما پیرامون یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم انسانی به‌عنوان ظرفیت بصیرت بود. عرض کردیم که انسان این ظرفیت را دارد و این قدرت را خدا به او داده که بتواند درک صحیح از امور را داشته باشد، این ظرفیت یک ظرفیت فوق‌العاده‌ و یکی از نعمت‌های بزرگ خدادادی است که خداوند متعال به انسان‌ها عنایت کرده است. همچنین بیان شد یکی از ویژگی‌های مهم و اساسی سپاه امام حسین علیه‌السلام همین موضوع  بصیرت هست. واقعاً این موضوع آن‌قدر مهم هست که در آیات و روایات سفارش شده به دنبال کسب آن برویم . لیستی  از مباحثی که بر اساس احادیث وارده در دانشنامه قرآن و حدیث قابل طرح است در خطبه‌های قبل محضر شریف ارائه کردیم. طبق آن روایات و آیات شش بحث اساسی را در موضوع بصیرت می‌توان طرح و بررسی کرد که دو مورد از این مطالب در خطبه‌های قبل تقریباً به شکل تفصیل بیان کردیم. اولین موضوع تشویق آیات و روایات به تحصیل بصیرت و دومین موضوع مسئله مهم چشم برزخی و چشم بصیرت هست که عرض شد این هم یکی از نعمت‌های بزرگ الهیست . البته بدست آوردن این نعمت الهی سخت و برای کسب آن باید تلاش و کوشش کرده و تقوای سختی را رعایت کرد تا انسان به این درجه برسد.

اما سومین موضوع که در این خطبه به آن می پردازیم و بسیار هم مسئله مهمیست ، مسئله سرچشمه بصیرت هست یا به تعبیر دیگرکه مترجمین آوردند منبع و مواد بصیرت و خاستگاه بصیرت است.

اسلام و قرآن همه ما و جوانان را به سمت درک حقیقت بصیرت و تحصیل آن تشویق کرده است.

اما اینکه بصیرت کجا وجود دارد جزء مسائل مهم و اصلی است که باید منشأ و سرچشمه و منبع اصلی آن را پیدا کرد و از آن منبع اصیل ان‌شاءالله بهره مند شویم.

بر اساس دانشنامه قرآن و حدیث چهار منبع اصلی برای بصیرت ذکر شده است که بنا به فرموده این آیات و احادیث لازمه کسب این ظرفیت عظیم  انسانی ارتباط با این منابع چهارگانه است که بصورت تیتروار آنها را بیان می کنم و البته از جوانان عزیز تحصیل‌کرده تقاضا می کنم به این موارد توجه جدی کنند که حقیقتا زندگی دنیا و آخرت انسان را تحت تأثیر قرار می دهد:

اولین منبعی که در قرآن و روایات به آن اشاره شده خود فطرت انسان است. دوم قرآن ، سوم اسلام و چهارم توفیقی است که از سوی خداوند متعال نصیب انسان می‌شود.

فطرت واقعاً خمیرمایه بصیرت و در وجود همه انسان‌ها چه خوب و چه انسان‌های بد وجود دارد لذا این ظرفیت یک ظرفیت فطری است و همانگونه که خداشناسی در وجود همه انسان‌ها هست خداوند متعال این مسئله بصیرت را هم در وجود همه انسان‌ها قرارداده است ؛ مهم شکوفایی این مسئله فطری است .

لذا اگر انسان بداند که خود یکی از سرچشمه‌های اصلی  بصیرت است می‌تواند به فطرتش رجوع کرده آن را شکوفا کند و بسیاری از حقایق را از این طریق به دست بیاورد.

در سوره شمس آیات ۷ و ۸ مخصوصاً آیه هشتم به این موضوع کاملاً پرداخته شده است. این سوره بعد از بسم‌الله الرحمن الرحیم با سوگند و قسم آغاز می‌شود و بیشترین سوگندهایی که در قرآن کریم در سوره‌های مختلف مطرح شده در همین سوره شمس است.

در آیات اولیه سوره شمس به یک تفسیر توسط مفسرین هفت سوگند و به تفسیری دیگر یازده سوگند وارد شده است که در آیه هفتم خداوند متعال در واقع به سوگند دهم و یازدهم پرداخته و می‌فرماید : «و نفس و ما سواها ؛ سوگند به نفس آدمی». این که نفس چیست واقعاً این یک بحث بسیار مهم و دقیق تفسیری است. مفسرین در این زمینه مفصل بررسی کردند که سوگند به نفس آیا سوگند به روح انسان است یا سوگند به جسم انسان است یا سوگند به جسم و روح انسان باهم است . مفسرین احتمالات متعدد مطرح کرده‌اند که یکی از مفسران بزرگوار معاصر می‌فرماید احتمال اینکه هر دو باشد قوی تر است. یعنی خداوند در این آیه هم به جسم انسان و هم به جان انسان سوگند می‌خورد. دلیل این احتمال هم شاید بتوان گفت بجهت روشن بودن شگفتی‌های قدرت خداوند متعال هم در جسم انسان و هم در جان و روح انسان است .

در آیه هشتم خداوند متعال به یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به آفرینش انسان می‌پردازد و واقعاً یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به آفرینش است.

طبق تفسیر این آیه خداوند متعال پس از خلق انسان و تنظیم قوی جسم و جان آدمی ، فجور و تقوا یعنی شر و خیر را به او الهام کرد و در واقع خداوند متعال بعد از خلقت انسان راه اساسی و راه‌های باطل و به تعبیر بزرگان راه را از چاه برای انسان نشان داده است.

خداوند بعد ازاین خلقت عظیم که خلقت روح است بایدها و نبایدهایی را که در واقع الهام شر و خیر می باشد به انسان تعلیم داده است . به تعبیر برخی بزرگان واقعاً انسان بعد ازاین خلقت بسیار دقیق و این الهامی که اتفاق افتاده است یک وجودی شد که از نظر آفرینش مجموعه‌ای از گِل بدبو و روح الهی است و از نظر تعلیمات هم واقعاً وجودی است که آگاه بر خیر و شر هست . لذا از این آیه شریفه استفاده می‌کنیم که خود فطرت انسان منبع و سرچشمه بصیرت هست و اگر می‌خواهیم حقایق را درک کنیم به خودمان برگردیم و فطرت خود را شکوفا کنیم .

برادران و خواهران گرامی مخصوصاً جوانان عزیز الان فصل شکوفایی شماست و می‌توانید به درجات عالی برسید و واقعاً انسان اگر بخواهد به درجات عالی برسد قطعاً می‌تواند از فرشتگان هم برتر شود و باز به تعبیر بزرگان در قوس صعود وقتی انسان قرار می‌گیرد به درجات عالی می‌رسد که فرشتگان هم به آن درجات نمی‌توانند برسند. به تعبیر آن شاعر که می‌گوید:« از جمادی مُردم و نامی شدم…وز نما مُردم به ‌حیوان سر زدم# مُردم از حیوانی و آدم شدم…پس چه ترسم؟ کی ز مردن کم شدم؟ # حمله دیگر بمیرم از بشر…تا برآرم از ملائک بال‌وپر # وز ملک هم بایدم جستن ز جو…کل شیء هالک الا وجهه # بار دیگر از ملک پران شوم…آنچه اندر وهم ناید آن شوم »

واقعاً انسان این استعداد را دارد که از فرشتگان و ملائکه بالاتر برود و از احادیث در این زمینه هم استفاده می‌شود که یکی از منابع مهم بصیرت فطرت انسان است و همه انسان‌ها این سرچشمه را در وجود خود دارند.

جناب ابا بصیر که یکی از بزرگان صحابه امام صادق علیه‌السلام است در تفسیر آیه هشتم سوره شمس از امام سؤال می‌کند که آقا در جوابشان فرمودند : « أی عرفها و ألهمها »؛ منظور خداوند از این آیه این است که خداوند شر و خیر را به انسان شناساند. لذا این حدیث هم دلالت می‌کند به اینکه یکی از منابع مهم بصیرت که نباید از آن غفلت کنیم فطرت ما انسان‌هاست .

 دومین منبع خود قرآن کتاب خداست. واقعاً گاهی از اوقات یک آیه قرآن مسیر زندگی انسان را تغییر و گاهی از اوقات انسان را از سقوط نجات داده به‌سوی عرش می‌برد.

من وارد مصادیق نمی‌خواهم بشوم حتماً مصادیق را شنیده‌اید که یک آیه قرآن گاهی وقت‌ها  دل‌ها را چنان می‌لرزاند که انسان در مسیر واقعی قرار می‌گیرد. لذا به تدبر در قرآن ، تفکر در قرآن، تفسیر قرآن و انس و ارتباط با قرآن بسیار تأکید شده است و شاید حداقل یکی از دلیل‌های مهم آن این باشد که ما در سایه قرآن کسب بصیرت کرده و بتوانیم حقایق را درک بکنیم و واقعاً اگر قرآن نبود ما نگاهمان به خدا معلوم نبود نگاه صحیحی باشد.

اگر قرآن نبود توحیدمان لنگ می‌زد مثل کسانی که امروز در مسئله توحید گیر هستند چراکه این افراد با قرآن ارتباط ندارند . حتی در برخی از صفات خداوند متعال قرآن است که به ما بصیرت می‌دهد لذا قرآن اعتقاد به آخرت را برای ما تبیین می‌کند و فهم دقیق از عالَم و انسان در سایه قرآن است که واقعاً این کتاب، کتاب بصیرت است.

منبع عظیمی برای شناخت حقیقت و برای درک صحیح امور است. دو سه آیه و روایت را که بیانگر منبع بصیرت بودن قرآن است را قرائت می کنم. خداوند متعال در سوره جاثیه آیه ۲۰ می‌فرماید : « هذا بَصائِرُ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ؛ اين (كتاب) براى مردم، وسيله‌ى بصيرت و هدايت و براى اهل يقين، مايه‌ى رحمت است.» یا در حدیثی پیامبر عظیم الشأن حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: « القرانُ هُديً مِن الضَّلالةِ و تبْيانٌ مِنَ الْعَمي ؛ قرآن هدايتي در دل گمراهي و روشنگري در كوري است ».

 انصافاً قرآن کوری دل را تبدیل به بینایی دل می‌کند؛ این یعنی بصیرت و همان معنی درک واقعی و صحیح حقایق در پرتو نور قرآن است. یا در حدیثی دیگر امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید : «فِی کِتَابِ اللَّهِ نَجَاهٌ مِنَ الرَّدَی وَ بَصِیرَهٌ مِنَ الْعَمَی وَ دَلِیلٌ إِلَی الْهُدَی ؛ کتاب خدا مایة نجات از هلاکت ، بصیرت بخش از کوري و راهنما به راه راست است.» لذا قران مایه نجات انسان‌ها از هلاکت است و طبق استفاده ای هم که از آیه مذکور می‌کنیم منبع، خاستگاه و یکی از مناشئ مهم و اصلی بصیرت کتاب خدا قرآن است و همه مخصوصاً جوانان عزیز باید ارتباط خود را با قرآن زیاد کنیم.

 سومین منبع تحصیل بصیرت و در واقع سومین سرچشمه بصیرت دین اسلام است که واقعاً باید در این زمینه قدردان باشیم و اگر روزی هزار بار خدا را شکر کنیم که مسلمان هستیم باز کم شکر کرده‌ایم چراکه اسلام باعث می‌شود ما به حقایق امور آگاهی پیدا کنیم و بسبب آن ظرفیت فطری ما شکوفا شود. عزیزان اگر قدر اسلام را بدانیم و واقعاً به این دین عزیز توجه کنیم مثل قرآن نگاه انسان را به خدا عوض می‌کند چراکه اگر غیرمسلمانان را ملاحظه ای کنید می بینید که چقدر نگاهشان نسبت به خدا آغشته به خرافات است. بعنوان مثال اگر به کشوری همانند هند سفر کنید و البته تحقیق مفصل هم لازم نیست، خواهید دید که چه خرافاتی در آنجا رواج دارد؛ چون که آن‌ها دستشان از قرآن و دین اسلام کوتاه است و واقعاً امروز بشری که دستش از اسلام کوتاه است چنان گرفتار خرافات شده است که اگر بخواهیم آن‌ها را بنویسیم و بشماریم به تعبیری می‌شود مثنوی هفتاد من یعنی خیلی بیشتر از آن که ما تصور می‌کنیم مردم گرفتار خرافات هستند. اما اسلام انسان از خرافات نجات و نگاه انسان را به دنیا تغییر می‌دهد و نگاهی که مسلمان‌ها نسبت به دنیا دارند هیچ یک از مردم عالم این نگاه را ندارند؛ اگر واقعاً اسلام را درک کنیم نگاه به آخرتِ انسان ، به بهشت و جهنم ، به اجتماع و سیاست را هم تغییر می‌دهد. حتی نگاه عبادی انسان را اصلاح و نگاه به زندگی و خانواده را تغییر می‌دهد و در حوزه اسلام خانواده معنا پیدا می‌کند لذا یکی از سرچشمه‌های مهم بصیرت هم اسلام است. امیرمؤمنان علی علیه السلام‌ میفرماید : « فَإِنَّ الله تَبَارَكَ وَ تَعَالَى شَرَعَ الْإِسْلَامَ وَ سَهَّلَ شَرَائِعَهُ لِمَنْ وَرَدَهُ وَ أَعَزَّ أَرْكَانَهُ لِمَنْ حَارَبَهُ وَ جَعَلَهُ عِزّاً لِمَنْ تَوَلَّاهُ و حِلْماً لِمَنْ جَرَّبَ وَ لِبَاساً لِمَنْ تَدَبَّرَ وَ فَهْماً لِمَنْ تَفَطَّنَ وَ يَقِيناً لِمَنْ عَقَلَ وَ بَصِيرَةً لِمَنْ عَزَمَ ؛ خـداى تـبـارك و تـعالى دين اسلام را مقرر فرمود: و آبگاههايش را براى واردين آن آسان ساخت و پايه هايش را در برابر دشمنانش ‍ قوى و غالب ساخت و آنرا مايه عزت پيروان و دوستانش و موجب صلح واردينش و هدايت اقتدا كنندگانش و زيور جلال دانندگانش و پوزش هر كه بدان در آويزد و دست آويز هركه بدان پناه برد و رشته هر كه بدان چنگ زند و برهان هر كه بدان سخن گويد و نور هر كه از آن روشنى خواهد و ياور هر كه از آن يارى خواهد و گواه هر كه بدان مناظره كند و پيروزى هر كه بدان احتجاج كند و دانش هر كه آنرا در گوش گيرد و حديث هر كه روايت كند و فرمان هر كه قضاوت كند و مايه خويشتن دارى هر كه تجربه اندوزد و لباس (حافظ و نگهبان ) هـر كه بينديشد و مايه فهم هر كه زيرك باشد و يقين آنكه تعقل كند و مايه بصيرت آنكه تصميم گيرد، قرار داد ».

آخرین منبعی که در روایات مخصوصاً روایات مجموعه دانشنامه قرآن و حدیث به آن اشاره شده است، مسئله توفیق است. عزیزان از این توفیق غفلت نکنید؛ لذا گاهی از اوقات خداوند به ما توفیق شناخت می‌دهد که البته به همه چنین توفیقی داده نمی‌شود و باید خیلی اهل تقوا و دین‌داری باشیم و دعا کنیم تا به این توفیق برسیم لذا مواقع و زمان‌ها و مکان‌های استجابت دعا را از دست ندهیم و خرج کارهای کم‌ارزش نکنیم. اگر اربعین حرم حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام مشرف شدید زیر گنبد آقا که قرار گرفتید یکی از دعاهایتان باید دعای توفیق بصیرت باشد که اگر بصیرت بیاید همه چیز دست شما آمده است.

در تأیید این مطلب دو روایت را قرائت میکنم : امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید :« إِذَا أَرَادَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِعَبْدٍ خَيْراً ، زَهَّدَهُ فِي اَلدُّنْيَا وَ فَقَّهَهُ فِي اَلدِّينِ وَ بَصَّرَهُ عُيُوبَها وَ مَنْ أُوتِيَ هَذَا فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ ؛ چون خدا خیر بنده ای را خواهد او را نسبت به دنیا بی رغبت و نسبت به دین دانشمند کند و نسبت به عیوبش بینایش سازد و به هر که این خصلتها داده شود خیر دنیا و آخرت داده شده است» . که این نشان می‌دهد بصیرت یک امر توفیقی است.

و آخرین روایت هم که در واقع مناجاتی است از مناجات‌های امام سجاد علیه‌السلام معروف به مناجات انجیلیه. حضرت در بخشی از این مناجات به همین بحث اشاره می‌فرمایند و به پیشگاه خداوند متعال عرضه می‌دارد :« سَیدی! لَولَا نُورُک عَمَیتُ عَنِ الدَّلِیلِ، و لَولَا تَبصِیرُک ضَلَلتُ عَنِ السَّبِیلِ؛ آقای من! اگر نور تو نبود، راهنما را نمی دیدم و اگر نشان دادن تو نبود، راه را گم می کردم».

 

خطبه دوم :

بار دیگر خودم و همه شما برادران و خواهران گرامی را به رعایت تقوای الهی دعوت و سفارش می‌کنم.

عزیزان تقوا به فرموده امیرمؤمنان سلام‌الله ‌علیه « التَّقوى لا عِوَضَ عَنه و لا خَلَفَ فيه ؛ تقوا، هيچ عوض و جايگزينى ندارد.» تقوا یک گنج گران‌بهای بی‌بدیل است لذا ما اگر بخواهیم به کمال برسیم حتماً باید اهل تقوا باشیم. امیدوارم که ان‌شاءالله اهل رعایت تقوای همه‌جانبه باشیم .

اما یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های مذهبی این ایام، ایام حزن و اندوه آل الله است و روز اول صفر هم روز ورود کاروان اهل‌بیت امام حسین علیهم‌السلام به شهر شام هست . این ایام حقیقتا سخت برای امام زمان علیه‌السلام را خدمت همه شما برادران و خواهران گرامی تسلیت عرض می‌کنم.

راجع به‌سختی ایام شام از امام سجاد علیه‌السلام دو روایت نقل شده است. از امام پرسیدند که سخت‌ترین مصائب شما در سفر کربلا کجا بود که در پاسخ ۳ مرتبه فرمودند: الشام.. الشام.. الشام.  امان از شام..!!! واقعاً مصیبت‌های فراوانی در این شهر بر اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام وارد شده است . در حدیث دیگر آمده که امام سجاد فرمودند در شام هفت مصیبت بر ما وارد کردند که از اول اسارت تا آخر اسارت چنین مصیبتی بر ما وارد نشده بود!! السلام ‌علیکم یا اهل‌بیت النبوه ؛ سلام و درود بر امام حسین سلام الله علیه و یارانش و بر کاروان أسرای حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام.

اما روز هشتم شهریور هم در تقویم جمهوری اسلامی روز سختی است که منافقین کوردل در سال ۱۳۶۰ متأسفانه دفتر نخست‌وزیری را منفجر کرده و هم رئیس‌جمهور وقت و هم نخست‌وزیر وقت یعنی رجایی و باهنر عزیز را به شهادت رساندند. محضر شریف شما این روز را عرض تسلیت دارم و نامیدن این روز به روز مبارزه با تروریست چه نامگذاری دقیقیست .

واقعاً شاید در بین تروریست‌ها بخواهیم منفورترین  و قسی‌ترین تروریست‌ها را معرفی کنیم همین منافقین هستند که متأسفانه ضررهای فراوانی را به این ملت زدند؛ عزیزان بزرگی رو در اوایل انقلاب از ما گرفتند و بلحاظ ترور ضربه‌های فراوان خوردیم که شهدای فراوان ترور شاهد قربانی تروریسم بودن ماست.

همچنین به همین مناسبت این هفته به هفته دولت نام‌گذاری شده و جا دارد ضمن گرامیداشت این ایام خدمت دولتمردان و مسئولین عزیز جزیره تبریک عرض ‌کنم.

با توجه به فرصت خیلی کم  لکن این نکته را باید عرض کنم  که یک سال از آغاز دولت سیزدهم می‌گذرد و طبیعتاً الان فرصت خوبی برای ارزیابی عملکرد دولت سیزدهم است. اولاً تقاضا می‌کنم خود دولتمردان هم کارهای خودشان را ارزیابی کنند حتی دولتمردانی که در شهرها هستند لذا عزیزان مسئولین جزیره کیش عملکرد خودتان رو خودتان ارزیابی کنید. چقدر خوب است انسان خودش پیش‌قدم بشود اما برای اینکه یک ارزیابی صحیح از عملکرد دولت‌ها داشته باشیم نیاز به شاخصه‌هایی داریم و بدون شاخصه نمی‌شود ارزیابی کرد که ارزیابی بدون شاخصه ارزیابی بی‌منطق و بدون اعتباری است.

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌هایی که می‌توانیم عملکرد همه دولت‌ها و امروز هم دولت سیزدهم را با آن ارزیابی و سنجش کنیم فرمایشات مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی و انتظارات و مطالبات معظم له از دولت است که عملکرد دولت باید با آن مطالبات سنجیده شود و در ارزیابی منصفانه می‌تواند کمک کند.

برخی مطالبات حضرت آقا از دولت سیزدهم که البته خیلی از این ها مربوط به دولت‌های قبل هم بوده عبارتند از: ۱-  اولین مطالبه ضرورت تکیه بر ارزش‌های اساسی انقلاب است. طبق فرموده مقام معظم رهبری حفظه الله حتماً در تمام برنامه‌ریزی‌ها باید این ارزش‌ها دیده شود مانند: ارزش عدالت ، مبارزه با فساد.

۲- مطالبه دیگر حضرت آقا تلاش برای تحقق دولتی مردمیست. ایشان از دولتمردان خواستند که دولت به معنای واقعی کلمه با مردم ، در کنار مردم و در میان مردم باشد.

۳- مطالبه سوم تلاش مجاهدانه و خالصانه است که دولتمردان شبانه‌روزی تلاش کنند و کار جهادی خالصانه و با نیت الهی انجام دهند.

۴- با برنامه بودن اقدامات دولت مطالبه مهم دیگر معظم له است که میتواند شاخصه خوبی برای سنجش عملکرد دولت سیزدهم باشد . دولت باید برنامه داشته باشد و با کارهای روزمره و اقدامات پیش‌بینی‌نشده نمی‌تواند مشکلات مردم را حل کند.

اما چند مورد از اولویت‌هایی که رهبر معظم انقلاب برای دولت سیزدهم تعیین کردند عبارتند از: اولاً بازسازی انقلابی در همه عرصه‌های مدیریتی و ایجاد یک تحرک انقلابی در آنها ثانیاً عدالت‌ورزی و کاهش فاصله طبقات محروم با طبقات برخوردار و ثالثاً فساد ستیزی ، احیای اعتماد و امید مردم ، ایجاد تحول در درون قوه مجریه است که این جزء ضروریات است و نیاز به کارهای فراوان و تلاش‌های بسیار دارد و وابسته به قانون‌گرایی خود دولت است. همچنین از این اولویتها ارتقای شفافیت ، انضباط مالی و برطرف‌کردن زمینه‌های فساد است .

 توجه به سیاست خارجی اولویت دیگریست که حضرت آقا از دولت سیزدهم خواستند و فرمودند باید تحرک ما در عرصه دیپلماسی مضاعف و جنبه اقتصادی در آن تقویت شود. حالا با توجه ‌به این مطالبات و اولویت‌ها و این اصول اساسی و اولویت‌هایی که رهبرمعظم انقلاب اعلام کردند واقعاً اگر بخواهیم منصفانه درباره عملکرد دولت سیزدهم قضاوت کنیم می‌توانیم بگوییم در بسیاری از این انتظارات بحمدالله دولت سیزدهم مثبت عمل کرده است اما در برخی از این انتظارات دولت هنوز تا نقطه مطلوب فاصله دارد. بنابراین خود دولتمردان عزیز و گرامی توجه کنند آنجایی که عملکرد شما مثبت است باید آن را تقویت کنید و آنجا که احساس می‌کنید هنوز تا انتظارات و مطالبات مقام معظم رهبری فاصله دارید سعی کنید هرچه زودتر و بیشتر فاصله را کمتر کنید.

اما توافق هسته‌ای که این مدت بر سر زبان‌هاست و شنیده می‌شود که توافق در حال اجرا است و احتمال امضا توافق دارد. بحمدالله کشور عزیزمان ایران پیشنهادهای نهایی خودش را مطرح و به اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ارسال کرده ولی شاید بیش از ده روز هست که آمریکایی‌ها از پاسخ‌دادن به این پیشنهادها طفره می‌روند درحالی‌که خود اروپایی‌ها مخصوصاً نماینده اتحادیه اروپایی گفته این پیشنهادات ایران پیشنهادات خوبی است. تحلیل‌های مختلفی وجود دارد که فرصت بیان آنها نیست لکن تحلیل بنده این است که واقعاً آمریکایی‌ها سردرگم شده‌اند و گرفتار استیصال عظیمی در مواجهه با ایران اسلامی شده و درمانده شده اند و نمی‌دانند با ایران چگونه باید رفتار کنند و این هم نشانه قوت ایران اسلامی است که آن‌ها را مستأصل کرده است.

امیدواریم هر چه سریع‌تر وضعیت این مذاکرات مشخص و آنچه که به نفع  و خیر ملت است ان‌شاءالله اتفاق بیفتد.

آخرین مطلب مربوط به مسائل شهر و برگزاری دو مراسم آیین تکریم و معارفه در این هفته است. یکی در حوزه بیمارستان که از رئیس سابق بیمارستان تکریم شد و باید از زحمات برادر گران‌قدرمان جناب آقای دکتر نادعلی نژاد مخصوصاً در دوران سخت کرونایی که مسئولیت بیمارستان را برعهده داشتند تشکر کنم. همچنین معارفه سرپرست جدید بیمارستان جناب آقای دکتر فردوسی که آرزوی موفقیت برای این عزیز دارم. همین‌جا چند نکته را در حوزه بیمارستان و درمان محضر مدیریت جدید عرض می‌کنم : اولاً گسترش کمی خدمات درمانی بیمارستان مورد انتظار مردم است و حتماً از لحاظ کمیت خدمات را گسترش داده سعی کنید در همه حوزه‌های درمانی که مردم کیش نیاز دارند خدمات خود را به نحو احسن ان‌شاءالله ارائه بدهید. متأسفانه ما امروز در برخی از حوزه‌های درمانی در کیش دچار کمبود شدید خدمات هستیم که مردم ناراحت هستند و از مطالبات جدی کشیوندان در این ۵ سالی که من خدمت شما عزیزان بودم، مسئله ارائه خدمات سونوگرافی مخصوص بانوان بود. این مسئله هنوز بروز رسانی نشده هرچند کارهای خوبی انجام شده است و چند روزی را در ماه این خدمات ارائه می‌شود ولی توقعمان این است که در طول ماه باید این خدمات داده شود. باید در این زمینه هزینه کنید و پرداخت هزینه آن ارزش دارد چراکه حل این مسئله مهم شرعی و اسلامی و انسانی لازم و ضروریست. دومین نکته که ان‌شاءالله مدیریت جدید به آن توجه کند گسترش کیفی خدمات است. باید سطح و کیفیت خدمات را واقعاً بالا ببرید و سومین نکته که از زبان مردم خوب جزیره عرض می‌کنم و آن ارائه خدمات ارزان بخصوص به کیشوندان گرامی است. متأسفانه مسئله بیمارستان تأمین اجتماعی هم مشخص نشد؛ ما اعلام کردیم و یک فرصتی را دادیم و عرض کردیم بعد از آن فرصت خودمان به شکل خاص وارد می‌شویم و از رئیس‌جمهور محترم مطالبه می‌کنیم که ان‌شاءالله این مطالبه در همین روزها انجام خواهد شد.

 اما آیین تکریم و معارفه دوم هم مربوط به دو روحانی عزیز و بزرگوار، رئیس سابق عقیدتی سیاسی پدافند هوایی حضرت حجت‌الاسلام ‌و المسلمین آقای محمودزاده و معارفه رئیس جدید برادر گران‌قدرمان حضرت حجت‌الاسلام حاج‌آقای عصمتی است که از زحمات این دو برادر گران‌قدرمان تشکر می کنم. فقط این نکته را عرض ‌کنم که مجموعه پایگاه هوایی بحمدالله یک مجموعه ارزشمند و واقعاً افتخاری برای جزیره کیش است.

نویسنده: مصطفی تلخابی
منتشر شده در ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
بازدید: ۱۳۸۹۹